4 Februarie 2019
Cum ne protejăm de Phishing? 10 sfaturi utile pentru utilizatorii de carduri

În era revoluției tehnologice avem multe posibilități care ne lărgesc orizonturile. Totuși, pe lângă aspectul pozitiv al tehnologiilor, există și partea sumbră a lucrurilor. Din ce în ce mai multe persoane cad pradă escrocilor din mediul online. Aceștia, de cele mai multe ori, folosesc numele unor companii recunoscute pentru a obține date personale sau cele ale cardului, această practică frauduloasă fiind numită în spațiul online – Phishing. Termenul provine din limba engleză și se traduce ca „pescuit”, pentru că anume aceasta intenționează escrocii „să ne prindă în undiță” cu oferte „momeală”. Cele mai des întâlnite scheme sunt:

 

Apariția mesajelor pop – up în timpul navigării pe Internet, care vă anunță că sunteți unul din fericiții participanți la o presupusă tombolă și vă invită să răspundeți la întrebările unui sondaj. Aceste sondaje false au prins popularitate în ultimii ani. Exemplul cel mai recent fiind cazul, în care s-a folosit numele companiei moldovenești Moldtelecom. Escrocii vă informează printr-un mesaj că sunteţi unul dintre cei 100 de utilizatori aleşi să participe la un sondaj, iar în schimbul participării obţineţi un cadou. Pentru participare vi se solicită să răspundeţi la câteva întrebări și să completaţi câmpuri cu datele cardului bancar. În rezultat, escrocii intră în posesia datelor (numărul complet al cardului, codul de securitate – CVV/ CVC cu scopul de a extrage sume mai mari de bani sau de a face alte achitări online.

 

Mesaje parvenite de la adrese electronice necunoscute care vă îndeamnă să accesați un oarecare link. Acest link vă pot redirecționa pe site-urile dubluri/ false ale unor companii, bănci, sisteme de plăți etc., foarte asemănătoare cu platforma de online banking a Băncii, a paginii sistemei de plăți sau unei companii. Totodată aceste link-uri pot conține viruși cu ajutorul cărora infractorii au posibilitatea de a obține controlul asupra informației și datelor  din calculatorul, smartphone-ul, gadgetul Dvs

Spre fericire, există diverse modalități de a ne proteja de fraude.

 

Victoriabank vine cu 10 sfaturi pentru utilizatorii de carduri:

 

  • Nu accesați mesajele pop - up de tipul celor descrise mai sus și link-urile din mesaje parvenite de la adrese necunoscute.
  • Nu deschideți documentele atașate la aceste mesaje!
  • Înainte de efectuarea plăților pe Internet pentru bunurile sau serviciile alese acordați o atenție deosebită verificării parametrilor de securitate a site-ului. Aceasta se poate vedea căutând simbolul sub formă de lacăt închis, afișat de browser-ul utilizat și prezența litere "s" (reprezentând "secure" - în condiții de siguranță), "https://" la începutul adresei site-ului. Aceste elemente informează că site-ul utilizează o conexiune securizată, iar informațiile despre tranzacție nu vor fi divulgate către terți. Dacă aceste elementele nu sunt disponibile  cumpărătura urmează a fi abandonată.
  • Nu faceți achitări la comercianți - internet necunoscuți, dubioși și fără recomandări de încredere.
  • Nu folosiți pentru plățile online carduri bancare cu solduri mari. Dacă este posibil, cel mai bine este să folosiți în acest scop un card bancar separat, destinat doar plăților pe internet.
  • La utilizarea smartphone - urilor sau tabletelor pentru tranzacții de achitare cu cardul bancar, nu uitați să le verificați de prezență virușilor. Asigurați toate dispozitivele de la care efectuați plăți pe internet cu programe antivirus actualizate, eficiente și legale, cât și actualizarea promptă a acestora.
  • Nu lăsați cardul bancar la vedere, și nu permiteți fotografierea sau xerocopierea acestuia de persoane care nu sunt autorizate pentru astfel de acțiuni.
  • Nu divulgați nimănui informațiile Dvs. personale sau detalii despre cardul bancar (numărul de card, data expirării, numărul PIN, codul de securitate format din 3 cifre tipărit pe spatele cardului, etc.) ca răspuns la e-mailuri, mesaje SMS (chiar dacă acestea provin din numele băncii), pe paginile de site-uri web, care nu sunt concepute pentru a efectua plăți pentru bunuri și servicii, sau prin telefon.
  • Nu uitați că pentru orice transferuri de bani, recompense, bonusuri, etc. pe cardul dvs. bancar , persoana care va face un astfel de transfer, are nevoie doar de numărul cardului! Dacă pentru efectuarea transferului, ridicarea câștigului, a recompensei etc. vi se cere codul PIN al cardului, data expirării, CVV/CVC codul acestuia, trebuie să vă alarmați și să cunoașteți că aceștia sunt infractori!
  • Activați serviciul VB24 SMS și primiți mesaje de notificare pe telefon imediat ce s-a înregistrat vreo operațiune pe contul/cardul bancar. Dacă primiți un mesaj SMS prin care veți fi informat că s-a efectuat vreo operațiune cu cardul Dvs. pe care nu o recunoașteți și nu ați realizat-o, sunați imediat la Serviciul Suport Clientelă a Băncii și blocați cardul. Sau blocați cardul prin intermediul canalelor de deservire la distanță VB24 Mobile sau VB24 Web.