18 MAI 2018
Phishing! Sfaturi practice pentru agenții economici despre transferurile bancare

B.C. „Victoriabank” S.A. Vă informează că, în cadrul unei ședințe organizate de către Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor în comun cu Centrul pentru Combaterea Crimelor Informatice al INI al IGP al MAI, s-a adus la cunoștință problema intensificării considerabile a cazurilor de prejudiciere a agenților economici autohtoni prin intermediul tipologiei de fraudă numită „phishing email” sau „CEO fraud”.

 

Caracteristicile importante ale acestor tipologii de fraudă sunt determinate de către actorii acestor infracțiuni, care sunt persoane cu speciale cunoștințe în domeniul tehnologiilor informaționale (așa numiții „hackeri”), care au drept scop infectarea sistemelor informatice ale agenților economici cu programe malițioase ori lansarea unor campanii de tip „phishing” (colectarea ilegală a datelor), cu obținerea ulterioară de parole la conturile e-mail utilizate de către agenții economici, în vederea accesării neautorizate și monitorizării continue a cutiei poștale aferente corespondenței clienților cu partenerii de afaceri externi.

 

Odată cu depistarea unor astfel de mesaje, „hackerii” modifică copiile contractelor și/sau a rechizitelor bancare, determinând importatorul autohton să efectueze transferul bancar către alt cont alternativ, special deschis de către infractori, de unde mijloacele bănești parvenite se ridică în numerar sau sunt transferate către alte conturi bancare din alte jurisdicții.

 

Astfel, în scopul protejării clienților de o astfel de fraudă, precum și minimizării riscurilor de antrenare a acestora în tranzacții frauduloase, B.C. „Victoriabank” S.A. intervine cu următoarele recomandări:

 

  • asigurarea verificării corectitudinii rechizitelor bancare cu partenerii de afaceri străini anticipat efectuării transferului valutar prin contrapunerea datelor cu tranzacțiile efectuate anterior cu același partener;
  • în cazul modificării rechizitelor bancare, să se solicite o confirmare din partea partenerilor de afaceri străini (e-mail alternativ, telefonic, fax) sau consultarea informației de pe pagina web oficială;
  • abținerea de la efectuarea tranzacțiilor valutare în situația depistării cazurilor de schimbare a rechizitelor bancare din partea partenerilor de afaceri externi și existența unor dubii aferent acestor modificări.