Angajament ESG

B.C. Victoriabank S.A. este dedicată integrării principiilor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) în activitatea sa de zi cu zi. Ne propunem să contribuim la dezvoltarea durabilă, să reducem impactul asupra mediului și să oferim clienților, angajaților și comunității soluții responsabile și transparente. Credem că succesul nostru depinde de modul în care construim un viitor sustenabil pentru toți.

Politica de Sustenabilitate – cadrul general prin care banca promovează responsabilitatea și dezvoltarea durabilă

Politica de Sustenabilitate a B.C. Victoriabank S.A. servește drept cadru pentru ca Banca să gestioneze și să promoveze durabilitatea, comportamentul responsabil și crearea de valoare pe termen lung.

Abordarea sustenabilă a Băncii are în vedere trei piloni:

  • oamenii
  • performanța
  • mediul

Scopul Băncii este de a sprijini clienții în toate proiectele lor, oferind susținere atât la dezvoltarea lor, cât și la adaptarea la un mediu în schimbare permanentă.

Obiectivele Băncii pentru finanțare sustenabilă 

  • dezvoltarea portofoliilor de finanțări în domenii sustenabile unde putem încuraja inovația și impactul pozitiv asupra mediului și comunităților (agricultura, sector medical și educație, producție și servicii, industrii creative)
  • menținerea poziției de top în finanțarea business-urilor antreprenoriale, sporind creșterea de la start-up–uri la campioni locali
  • asigurarea incluziunii financiare prin finanțarea întreprinderilor mici, antreprenorilor individuali, întreprinderilor familiale
  • dezvoltarea unui portofoliu de credite Green/climate finance. Vom urmări ca finanțările noastre să fie sustenabile sub aspectul impactului asupra mediului înconjurător, completând în acest sens analiza tradițională cu evaluarea clienților din perspectiva respectării prevederilor legislației în vigoare în domeniul protecției mediului și sănătății/protecției angajaților
  • creșterea ponderii aspectelor de mediu și sociale(E&S) în analiza dosarelor pentru persoanele juridice (analiza factorilor non-financiari, respectiv a riscurilor de mediu și social în procesul de evaluare a clienților noștri pentru a stabili eligibilitatea la finanțare)
  • formarea continuă a resurselor din cadrul Băncii

Riscurile E&S sunt încorporate în modelele noastre de credit, fiind adaptate la specificul domeniului și tranzacției. Banca aplică un model de creditare integrat în procesul de analiză a aspectelor de risc de mediu și impact social, de la abordarea inițială de excludere a activităților percepute cu risc major, în vederea adoptării unor decizii de creditare cât mai bine fundamentate, la bază servind lista excluderilor, elaborată conform standardelor de performanță ale Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și modelului Grupului Financiar Banca Transilvania.

Banca a adoptat sistemul unitar de administrare care este în deplină concordanță cu obiectivele unei bune guvernanțe corporative, ale transparenței informației corporative, protecției intereselor diverselor categorii de participanți și ale unei funcționări eficiente pe piața bancară.

Dimensiunea de Guvernanță

  • Conducerea activității în baza principiilor de etică, transparență și responsabilitate
  • Implementarea standardelor de conformitate și prevenirea corupției
  • Integrarea riscurilor ESG în procesul de luare a deciziilor și consolidarea încrederii clienților și partenerilor

Dimensiunea socială 

  • Asigurarea unui mediu de lucru echitabil, bazat pe diversitate, incluziune și respectarea drepturilor omului
  • Sprijinirea angajaților prin programe de dezvoltare profesională și protejarea sănătății și siguranței lor
  • Contribuția la bunăstarea comunității prin proiecte de educație, sănătate, cultură și susținerea inițiativelor locale
  • Protejarea intereselor clienților prin transparență, corectitudine și produse adaptate nevoilor acestora

B.C. Victoriabank S.A., parte a Grupului Financiar Banca Transilvania, manifestă toleranță zero față de orice fenomen de corupție. Activitățile enumerate mai jos sunt categoric interzise

  • primirea de bani sau alte foloase de la clienți sau terți pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu sau pentru a interveni pe lângă un salariat/conducător să facă sau să nu facă ceva ce-i intră în atribuțiile de serviciu
  • plată sau oferirea unui beneficiu care încalcă legile sau reglementările interne
  • plată sau oferirea unui beneficiu pentru “obținerea” unei afaceri
  • niciun fel de plăți facilitate. Plățile facilitate sunt „plăți de accelerare” sau „comisioane suplimentare”, de obicei sume mici de bani, neoficiale, înmânate funcționarilor publici sau guvernamentali în scopul de a obține, urgenta sau amâna o acțiune de rutină, la care cineva are acces în temeiul unui drept legal

Principiile fundamentale pe care angajații trebuie să le respecte în relațiile profesionale pe care aceștia le au cu clienții, autoritățile sau cu alți angajați

  • integritatea morală
  • imparțialitatea și nediscriminarea
  • profesionalismul și transparența
  • respectarea prevederilor legislației în vigoare
  • confidențialitatea și secretul profesional
  • prevenirea și combaterea faptelor de corupție, spălare de bani și finanțarea actelor de terorism
  • exercitarea unei activități prudente
  • responsabilitate socială
  • evitarea denigrării
  • protecția reputației Băncii și a Grupului Financiar Banca Transilvania

O primă responsabilitate pe care o avem față de mediu este să diminuăm impactul activității noastre asupra mediului înconjurător. În acest sens, Banca este preocupată de implementarea conceptului de dezvoltare durabilă și dorește să aibă o contribuție importantă la respectarea acestor principii și în rândul clienților săi, prin angajamentul de a respecta legislația națională referitoare la problemele de mediu și sociale, aplicabile domeniului de activitate desfășurat. Suntem preocupați de eficiența energetică, energia regenerabilă, transport și mobilitate, precum și de practicile responsabile de achiziție.

În plan intern există o preocupare continuă referitoare la amprenta de carbon a activității proprii. Angajamentul Băncii pentru atingerea acestui obiectiv include:

  • Reducerea impactului propriu asupra mediului prin utilizarea eficientă a energiei și resurselor, digitalizare și gestionarea responsabilă a deșeurilor
  • Promovarea produselor și serviciilor financiare verzi, care sprijină proiectele cu emisii reduse de carbon și tranziția către o economie sustenabilă

Politica de Mediu – principiile și măsurile prin care reducem impactul activității asupra mediului

Politica de Mediu a B.C. Victoriabank S.A. formalizează angajamentul de a sprijini principiile durabilității mediului și recunoaște că un mediu durabil este esențial pentru viața și munca propriu-zisă. Banca se angajează să-și gestioneze activitățile pentru a promova sustenabilitatea mediului, a conserva și a îmbunătăți resursele naturale, a preveni poluarea mediului și a aduce îmbunătățirea continuă a performanței sale de mediu.

Acest obiectiv este realizat prin intermediul următoarelor măsuri:

  • Punerea în aplicare a măsurilor de reducere și de utilizare eficientă a resurselor energetice, care includ:
    • utilizarea de dispozitive electrice și electronice eficiente din punct de vedere energetic
    • măsurarea, optimizarea și monitorizarea acțiunilor de reducere a consumului total de energie
    • continuarea inițiativelor de împădurire cu implicarea angajaților Băncii
    • optimizarea consumului de combustibil al parcului auto
  • Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, care poate fi obținută prin:
    • modernizarea sistemelor de încălzire, răcire și ventilare din clădiri
    • înlocuirea sistemelor vechi cu unele noi, mai eficiente
    • înlocuirea treptată a mașinilor din parcul auto cu vehicule mai eficiente, care respectă cele mai eficiente standarde de poluare, precum și cu mașini electrice sau hibride de tipul plug-in
  • Adoptarea unui proces corect de gestionare a deșeurilor. Hârtia, plasticul, echipamentele electronice și electrice, bateriile și acumulatorii, corpurile de iluminat, cartușele de imprimantă și deșeurile menajere sunt principalele materiale incluse în procesul de gestionare a deșeurilor. Banca se concentrează asupra metodelor de gestionare a deșeurilor, urmărind actualizarea continuă a tuturor proceselor pentru a reduce cantitatea de deșeuri generate, în special prin reducerea consumului de resurse și prin colectarea selectivă a deșeurilor.
  • Reducerea consumului de apă. În activitățile noastre zilnice, apa este folosită doar în scopuri sanitare. Banca se concentrează pe reducerea consumului acestei resurse importante.
  • Creșterea gradului de conștientizare și de cunoaștere a problemelor de mediu în rândul angajaților. Acestea vor oferi angajaților Băncii recomandări clare și simple pentru implementarea eficientă a măsurilor de protecție a mediului.
  • Respectarea legislației și reglementărilor de mediu.

Procedura preluarea și soluționarea reclamațiilor și solicitărilor complexe – mecanism transparent și accesibil pentru gestionarea corectă a sesizărilor clienților și a altor părți interesate

Procedura preluarea și soluționarea reclamațiilor și solicitărilor complexe în cadrul B.C. Victoriabank S.A. stabilește fluxul urmat pentru soluționarea unei reclamații/solicitări complexe parvenite din partea clienților Băncii sau non-clienților B.C. victoriabank S.A.

Banca se obligă să asigure confidențialitatea datelor care fac obiectul sesizării, precum și a datelor cu caracter personal.

Canalele de intrare a sesizărilor sunt:

  • La unitățile B.C. Victoriabank S.A., direct de la reclamant, e-mail, letric, Registrul de Reclamații, telefon
  • Prin intermediul Serviciului Suport Clienți (Suport Clienți, Suport on-line, reclamații@vb.md ) direct de la reclamant prin telefon, e-mail (sugestii@vb.md ), chat, rețele sociale etc.
  • Direct la secretariatul oficiului central al Băncii prin scrisoare, e-mail (inclusiv office@vb.md )
  • În cadrul subdiviziunilor Victoriabank

Termenul de înregistrare a reclamațiilor/sesizărilor pe Fluxul de Reclamații este de maxim 1 zi lucrătoare de la data recepționării.

Termenul general de răspuns la reclamație/sesizare constituie 14 zile calendaristice de la recepționarea acesteia, ținându-se cont de unele excepții, și anume:

  • În cazul sesizărilor cărora nu le poate fi acordat răspuns în termen de 14 zile calendaristice din motive obiective sau independente de voința Victoriabank, se va expedia un răspuns provizoriu, cu precizarea termenului de soluționare final, care nu va depăși 30 de zile calendaristice de la recepționare
  • În cazul sesizărilor în care au fost identificate defecțiuni tehnice, ce nu pot fi înlăturate în termen de 14-30 zile, termenul de investigare și oferire răspuns către reclamant va fi gestionat de către Specialistul Reclamații.

Sesizările înregistrate și procesate pe Fluxul de Reclamații vor fi arhivate electronic conform procedurilor interne ale Băncii.